Sidor

lördag 28 mars 2015

Katarina ölkafé (Lördag 2015-03-28)


Lördag är lite av en slödag. Känner mig lite hängig. Fast inte hängig nog att stanna hemma från vårt avtalade besök på Katarina ölkafe. Jag har läst om stället, men aldrig varit där. På något sätt har jag ändå fått för mig att jag ska uppskatta det. I vart fall har vi gjort upp med JoJo om att ses där vid 17-snåret. Det där med god mat och dryck förenar oss. Sist vi sågs var det champagneprovning på Magnusson fine wine, nu är det ölkafé som gäller.

Stället är mindre än jag tänkt mig men jag och Underbara M lyckas säkra platser vid bardisken och lagom till resten av sällskapet dyker upp blir ytterligare två platser lediga. Normalt sätt räknas väl inte barplatser som de bästa platserna när man ska äta också. Nu visar de sig ha andra fördelar så som snabb service och att man får se alla rätter som lämnar köket.

Jag fattar ju att om det heter ÖLkafé så ä det ölet som står i centrum, men jag är ingen riktig storkonsument i den produktkategorin så trots det hyfsade utbudet av mestadels lokala ölsorter hinner jag inte avverka så stora mängder. Däremot hinner vi prova oss igenom en del mat genom att dela på mindre rätter: Reuben sandwich, El Knish, Tuna Melt sandwich, Mac 'N'Cheese samt en cupcake smoothie. Det sista är precis så bisart som det låter, en smoothie med en nermixad cupcake…

ALLT var mycket gott. Inklusive El Knish som bestod av inbakad sötpotatis och lök med tillbehöret picklat ägg. Kanske ett tips så här till påsk? I vart fall, jag tror vi alla var överens om att stället förtjänar fler besök.


När man känner sig själv (Besserweisser)
Foto: Chatrin Svensson



El Knish
Foto: Chatrin Svensson



Underbara Mattias val (Grumpy old man)
Foto: Chatrin Svensson



That's what she said
Foto: Chatrin Svensson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar